10-11-07

18-jarige maakt Apple reclame

logoblogkopieJong geleerd is oud gedaan. De 18-jarige Nick Haley uit Leeds, maakte in zijn vrije tijd een reclamespot voor zijn favorietmerk Apple. Door het grote succes op YouTube, trok het filmpje de aandacht van TWBA/Chiat/Day (officiële reclamebureau van Apple). Enkele dagen nadien ontving hij een mail met daarin het aanbod om samen met hen een professionelere versie te maken. Na een gevoel van ongeloof besloot hij het er toch op te wagen en vloog naar LA.

Het doel van Apple was om het ruwe van de spot te behouden, want dat was het gene wat hun in de eerste plaats aansprak. Het is niet bekend wat de jonge student politicologie ontvangen heeft voor zijn creatie, maar Apple liet weten dat hij ruimschoots vergoed is geweest, samen met heel wat Apple producten en een killer achievement voor op zijn CV. Menig jong Art Director zou groen worden van jaloezie. Goed gedaan mister Haley. Bekijk hier de oorspronkelijke en de remake spot. Momenteel loopt hij al in Amerika, over enkele weken zou hij ook in Japan en Europa te zien zijn. (Bron: NY Times)


Original




Remake

14:50 Gepost door Marnick | Permalink | Commentaren (1) | Tags: nick haley, youtube, apple, reclame, iphone |  Facebook |

08-11-07

A few good creative men

logoblogkopieOp mijn weg door blogland kom ik dagelijks vele mooie posts tegen over allerlei zaken. Ik ben van het principe om deze zaken dan ook niet over te nemen en de eer aan de eerste vinder te laten. Ik neem dus nooit zaken van andere blogs, maar vandaag maak ik een uitzondering. Ik ben dan ook maar een mens:)

Regelmatig bezoek ik de blog van de heer Janso, misschien ken je hem wel van zijn vroegere blog hier op skynet. Hier trof ik een erg grappig filmpje aan over advertising. Eén van de zovele parodieën op de wereldberoemde scène van ‘A few good men’, maar wel één van de beste. Na de aangrijpende en serieuze spots van mijn vorige post, is het nu tijd voor wat ontspanning. Enjoy!


06-11-07

Amnesty Int. TopSpots

logoblogkopieHet reclamefestival van Cannes Lions 2007 ligt al enkele maanden achter ons. Er is zelfs al een dvd uit met daarop alle genomineerde en winnende reclamespots. Maar toch is het de moeite waard om even terug te blikken op één van de uitschieters.

Bij het opstarten van deze blog, heb ik gezegd dat ik als doel heb om jullie te overtuigen van het nut en het leuke van reclame. Hoewel velen dit automatisch associëren met grappige reclames, is dit niet altijd het geval. Integendeel, grappige reclame onthoud je gemakkelijker, maar al snel verlies je uit het oog waar het werkelijk om ging. Op het Festival van Cannes Lions werden een massa goede spots getoond, maar twee daarvan vond ik echt magnifiek. Zowel qua inhoud, boodschap als vorm maakten zij een grote indruk. Ik heb het over de twee spots van Amnesty International France. Onder de slogan, ‘your signature is more powerful than you think’, realiseerden de mensen van TWBA/Paris (executive creative director Erik Vervroege) om mij en blijkbaar vele anderen, kippenvel te doen krijgen. Jullie mogen het oneens zijn, maar ik vind dit twee van de mooiste spots die ik al ooit gezien heb. Ze laten werkelijk een indruk na. Het eerste filmpje won de ‘Gouden Leeuw’ in de categorie film.




05-11-07

De moderne Sandwichman

logoblogkopieIk ben net terug van een verlengd weekendje Ardennen. Thermen, relaxen en lekker eten waren de ingrediënten. Het kan dan ook niet anders dan dat ik naar Spa ben geweest. Hoewel het de bedoeling was om eens even helemaal te relaxen, kon ik het toch niet laten om de lokale reclame te bestuderen. Over het algemeen verschilt de Waalse communicatie niet erg van die bij ons in Vlaanderen. Enkele invloeden van Parijs, zoals de grote aanwezigheid van enorme billboards en alternatieve reclame. Twee zaken hebben een indruk achter gelaten. Het ene had ik nog nooit gezien, het ander was gewoon mooi.



De moderne Sandwichman

Iedereen kent de bekende waaghalzen wel, die het aandurven om met twee grote reclameborden rond hun lichaam door het stad te lopen. De Sandwichman was vroeger niet uit de grote steden weg te denken, maar de dag van vandaag is het gebruik van dit soort reclame fel achteruit gegaan. Tot ik in Spa een nieuwe vorm tegenkwam. Het ging om een actie van de lokale Phonehouse. Het ging om enkele mannen met een groot reclamepaneel op hun rug gebonden, die door het stad wandelden om foto’s te trekken van mensen. Deze foto’s kon je gaan laten ontwikkelen bij de dichtstbijzijnde Phonehouse. Misschien loop ik grandioos achter, maar dit had ik nog nooit gezien.

Afbeelding 010kAfbeelding 011k
























Audi A5

Niets speciaals aan deze reclame, maar het was gewoon opvallend om zo’n mooie auto te zien in het straatbeeld. Voor de chiquere winkels van Spa had Audi de zwaarste modellen van zijn nieuwe A5 geparkeerd met de nodige vlaggen. Een simpele vorm om promotie te maken voor je wagen, maar wel erg aantrekkelijk. Geen voetganger of auto kwam voorbij zonder even te stoppen en te kwijlen. Goed idee van Audi. Door de winkels bereiken ze hun doelpubliek, maar terwijl bereiken ze ook andere mensen door de wagens gewoon in de straat te zetten. Wonder boven wonder was elke wagen nog krasvrij. Brave jeugd daar in Spa.



Afbeelding 007k

23:36 Gepost door Marnick | Permalink | Commentaren (3) | Tags: sandwichman, sandwich, report, reclame, spa, audi a5, audi, phonehouse |  Facebook |

30-10-07

GarageTV teistert de BV !

logoblogkopieAl een tijdje worden er een aantal spots getoond van bekende Vlamingen die kwaad worden of schreeuwen van angst, maar nooit werd er duidelijk waarom en voor welk product het was. Tot voorkort de volledige filmpjes werden vrijgegeven en duidelijk werd dat het ging om een reclamestunt van de Belgische self-broadcasting site, GarageTV. Sommige zijn heel leuk en grappig om zien, maar één is echt om van te walgen. Persoonlijk vond ik deze er ook over. Je mag drie keer raden welke ik bedoel.

---------------------->GARAGE TV<-----------------------------

00:19 Gepost door Marnick | Permalink | Commentaren (3) | Tags: garagetv, bekende vlamingen, reclemaspot |  Facebook |

ROKEN IS GEZOND !

logoblogkopieRoken is ongezond! Wie dit nog niet doorheeft na de honderden anti-rookcampagnes, is niet van deze wereld. Of het wat uithaalt is een andere zaak. Sommige onderzoeken beweren van wel en andere beweren juist het tegenovergestelde. Toch lijdt de tabaksindustrie eronder, dit komt meer door de wettelijke rookverboden dan door de campagnes. Een heel leuke campagne, die wel eens het tegendeel kan bewijzen, is Nico Market. Ik ga niet omschrijven hoe ze het precies aanpakken, maar laat het je gewoon ontdekken. Have fun!

---------------------->NICO MARKET<-----------------------------

00:11 Gepost door Marnick | Permalink | Commentaren (0) | Tags: nico market, rokenverbod, roken, tabak, reclame, campagne |  Facebook |

Met ING naar WC !

logoblogkopieEen drukke agenda belet mij vaak om op regelmatige tijdstippen mijn blog aan te vullen. Het is nu weer even geleden, maar ik ben jullie helemaal niet vergeten. Als straf, post ik vandaag 3 nieuwe items om de verloren tijd een beetje goed te maken. Mijn excuses!

Wie heeft er ooit beweerd dat het bankwezen een saaie sector is? ING, u weet wel de oranje leeuw, die je centjes beheerd, heeft een originele manier bedacht om zijn nieuwe bankkaart te promoten. Interactieviteit is hot. Kijk maar naar mijn post van Arcade Fire en Axe. Zo hot, dat zelfs de banksector er kaas van gegeten heeft. Nooit geweten dat online kakken zo’n ervaring kon zijn.